Gniezno Winiary to istotny punkt na kolejowej mapie Gniezna, znajdujący się w dzielnicy Winiary województwa wielkopolskiego w Polsce. Jest to jedna z trzech stacji kolejowych w mieście, obok paczki stacji Gniezno oraz Gniezno Wąskotorowe.
Historia stacji sięga roku 1894, kiedy to została wybudowana na terenie wtedy jeszcze wsi Winiary. Z biegiem lat, po przyłączeniu Winiar do miasta Gniezno, stacja przyjęła nazwę Gniezno Winiary.
Obecnie, w obrębie stacji znajduje się niewielki dworzec kolejowy, który choć zmienił swoje przeznaczenie, to jednak wciąż zyskuje na znaczeniu. W jego ramach odnotować można nieczynną poczekalnię oraz górną część, która została zaadaptowana na mieszkanie. Ponadto, dawniej użytkowane pomieszczenia, mimo że nie pełnią już pierwotnej funkcji, zachowały część swojego charakteru. Jedyne pomieszczenie, które utrzymało swoje przeznaczenie, to lokal z nastawnią.
Warto również zaznaczyć, że od stacji Gniezno Winiary odchodzą niezelektryfikowane linie jednotorowe w kierunku Gniezna, Sławy Wielkopolskiej oraz Nakła nad Notecią, co czyni ją istotnym węzłem komunikacyjnym w regionie.
Ruch kolejowy
Obecnie, stacja w Gnieźnie Winiary pełni kluczową rolę w obsłudze transportu towarowego. Wykorzystywana jest głównie w kierunku Nakła oraz Sławy Wielkopolskiej, co podkreśla jej znaczenie w regionalnym zachowaniu połączeń kolejowych.
Wszystkie operacje odbywają się w formie przychodzących i wychodzących pociągów towarowych, co wpływa na rozwój lokalnych gospodarek i transport w regionie.
Ruch towarowy
W kierunku Nakła regularnie kursują pociągi towarowe, które przemycają silniki okrętowe na trasie z Wrocławia do Gdańska.
Od listopada 2007 roku, po siedmioletniej przerwie, wznowiono działalność na linii Gniezno – Sława Wielkopolska.
Reaktywacja tego odcinka nastąpiła dzięki porozumieniu, które zostało podpisane pomiędzy Polskimi Liniami Kolejowymi a Operatorem Logistycznym Paliw Płynnych sp. z o.o. z Płocka, co przyczyniło się do przywrócenia transportu towarowego. Teraz pociągi dostarczają paliwa do stacji Stawiany, skąd płyną do zbiorników usytuowanych w Rejowcu.
Przed planowanym uruchomieniem trasy przeprowadzono kompleksowy remont linii, który obejmował m.in. usunięcie drzew i krzewów oraz udrożnienie przejazdów kolejowo-drogowych, wraz z odpowiednim oznakowaniem. Z powodu niekompletności infrastruktury konieczne było również uzupełnienie brakujących szyn.
W chwili obecnej, składy towarowe kursują średnio około czterech razy dziennie w obie strony, co znacząco poprawiło logistykę transportu w regionie.
Ruch pasażerski
W grudniu 1995 roku miał miejsce ostatni odjazd pociągu pasażerskiego w kierunku Sławy Wielkopolskiej. Z kolei do Nakła ostatni pociąg wyruszył w 2000 roku. Niestety, obecnie przywrócenie ruchu pasażerskiego na tej linii pozostaje jedynie w odległych planach.
Oceń: Gniezno Winiary