Gniezno (stacja kolejowa)


Gniezno to kluczowa stacja kolejowa zlokalizowana w sercu województwa wielkopolskiego, w Polsce. Znajduje się ona na 50. kilometrze linii kolejowej, która łączy Poznań z Bydgoszczą, a jej całkowita długość wynosi 186,5 km. Trasa ta prowadzi także przez Toruń, co czyni ją istotnym szlakiem komunikacyjnym.

Stacja w Gnieźnie wyróżnia się jako jedna z największych oraz najlepiej rozwiniętych stacji w regionie. Oprócz standardowych operacji pasażerskich, jej kompleks jest wyposażony w parowozownię, co dodaje jej historycznego charakteru i znaczenia.

Warto zaznaczyć, że Gniezno dysponuje trzema stacjami kolejowymi: główną stacją Gniezno, Gniezno Winiary, a także Gniezno Wąskotorowe. Spośród nich, tylko główna stacja jest czynna dla ruchu pasażerskiego, co podkreśla jej znaczenie w codziennej komunikacji.

Ruch pasażerski

W niniejszym zestawieniu przedstawiamy szczegółowe dane dotyczące ruchu pasażerskiego w Gnieźnie, które ma istotne znaczenie dla transportu kolejowego w regionie. Statystyki te obrazują nie tylko liczbę pasażerów, ale także roczną wymianę w danym roku.

RokRoczna wymianaPasażerowie na dobęlokalizacja w Polsce
20171 930 0005 30045
20182 200 0006 10050
20192 410 0003 30039
20201 350 0001 80048
20211 530 0004 20052
2022Brak danych5 700Brak danych
20232 290 0006 30062

Ogólnie, liczba pasażerów w Gnieźnie wykazuje różnorodne tendencje w poszczególnych latach, co może być skutkiem różnych czynników, takich jak zmiany w infrastrukturze transportowej, wprowadzenie nowych połączeń oraz ogólne zainteresowanie podróżami kolejowymi.

Historia

Geneza stacji kolejowej w Gnieźnie sięga 30 listopada 1867 roku, kiedy to podpisano umowę na budowę linii kolejowej, która prowadziła z Poznania przez Gniezno i Inowrocław do Torunia, z dodatkowym odgałęzieniem do Bydgoszczy. Już we wrześniu następnego roku rozpoczęto prace ziemne w okolicach obecnej stacji kolejowej w Trzemesznie. Gniezno, jako czwarta stacja na trasie z Poznania, była od początku postrzegana jako kluczowy punkt na tej linii, obok ważnych stacji takich jak Poznań, Pobiedziska, Inowrocław i Bydgoszcz. to właśnie tutaj utworzono magazyn towarowy, lokomotywownię oraz stację wodną.

Stację uroczyście otwarto 26 maja 1872 roku, a dzień później na nowe tory wyruszył pierwszy pociąg. Inauguracja regularnego ruchu pasażerskiego miała miejsce 1 lipca 1873 roku. W międzyczasie, 17 czerwca 1872 roku, zatwierdzono budowę drugiej linii kolejowej, która połączyła Gniezno z Oleśnicą, a jej otwarcie nastąpiło 30 czerwca 1875 roku.

Stacja kolejowa Gniezno usytuowana została na 50. kilometrze trasy z Poznania do Torunia, położona po południowej stronie miasta, w jego ówczesnych przedmieściach. Kluczowym obiektem był monumentalny dworzec kolejowy, a oprócz niego wzniesiono także magazyn towarowy, parowozownię, która wielokrotnie przeszła modernizację i ostatecznie zyskała największą w Europie 24-stanowiskową halę wachlarzową, stację wodną oraz budynek mieszkalny dla pracowników.

W latach 1908–1911 nastąpiła znacząca rozbudowa stacji. W związku z podłączeniem elektryczności zainstalowano dźwig węglowy, a także zbudowano nowe perony oraz tunel.

Niestety, wraz z wybuchem II wojny światowej, Gniezno stało się celem bombardowań. Już 4 września zniszczono koszary wojskowe, a w kolejnych dniach bombardowaniom poddano linie kolejowe. 6 września w wyniku ataku lotniczego zniszczono stację, parowozownię oraz kilka parowozów. Pomimo trudności, w czasie wojny rozpoczęto odbudowę zniszczonych obiektów. W 1940 roku zatwierdzono plan „Otto”, który miał na celu odbudowę i modernizację linii kolejowych oraz stacji, a także modernizację parowozowni. Plan ten obejmował również budowę kładek drogowych, instalacji telekomunikacyjnych oraz modernizację mieszkań kolejowych i wagonowni.

Dzięki programowi „Otto” zdecydowano się również na rozwój dworca towarowego w Gnieźnie, aby odciążyć stację w Poznaniu.

W latach 1967–1968 zrealizowano budowę nowego dworca kolejowego, wzbogacając go o nowoczesne perony. Z kolei w latach 2012–2014 dokonano kompleksowej przebudowy budynku dworca oraz jego okolicy, instalując monitoring oraz klimatyzację, a także modernizując wiaty peronowe i zamieniając toalety na parking. Wszystko to stworzono z myślą o osobach z niepełnosprawnościami. W roku 2021 zmodernizowano przestrzeń przed dworcem, a w ramach Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego zbudowano sześć wiat autobusowych.

Przypisy

  1. Więcej pasażerów obsługuje tylko Poznań Główny! Na stacji Gniezno tłumy, a dworzec do ich obsługi jak na prowincji [online], Przemiany na Szlaku Piastowskim, 04.07.2024 r. [dostęp 24.07.2024 r.]
  2. a b c d Urząd TransportuU.T. Kolejowego Urząd TransportuU.T., Przewozy pasażerskie [online], Portal statystyczny UTK [dostęp 20.02.2023 r.]
  3. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
  4. Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r. [online], Urząd Transportu Kolejowego [dostęp 30.01.2020 r.]
  5. MARK, Fundusze europejskie dla Wielkopolski na skróty, w: Monitor Wielkopolski, 09.2021 r., s. 15, ISSN 1642-0918
  6. Miron Urbaniak, Zabytkowa stacja kolejowa Gniezno, wyd. 2010

Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":

Gniezno Wąskotorowe | Gniezno Winiary

Oceń: Gniezno (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.64 Liczba ocen:5