Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gnieźnie ma długą historię, sięgającą 15 września 1957 roku, kiedy to zostało założone jako Zakład Komunikacji, który funkcjonował pod skrzydłami Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Gnieźnie.
W miarę upływu lat, w dniu 1 sierpnia 1997 roku, firma ta przeszła istotną transformację, stając się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Warto zaznaczyć, że gmina miejska Gniezno jest jedynym właścicielem, posiadającym 100% udziałów w tej spółce.
Historia
Na początku działalności gnieźnieńskiego systemu komunikacji miejskiej istniały trzy kluczowe linie autobusowe, a park transportowy składał się z pojazdów marki Star N52. Siedziba przedsiębiorstwa mieściła się przy ul. Wesołej na os. Grunwaldzkim w Gnieźnie.
Linie autobusowe prezentowały się następująco:
- nr 1 – Winiary – Pustachowa,
- nr 2 – Skiereszewo – Arkuszewo,
- nr 3 – Piekary – Las Jelonek.
W latach 1963–1970 funkcjonowała jako samodzielna jednostka organizacyjna, znana jako Miejski Zakład Komunikacyjny, dysponujący flotą 37 autobusów (głównie San H25B). Realizowano wówczas rocznie ponad 1,6 miliona wozokilometrów. W roku 1970 firma została powiązana z Miejskim Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, przyjmując nazwę Zakład Komunikacji Autobusowej, przy czym linie były obsługiwane przez pojazdy San H100.
Z dniem 1 lipca 1976 roku Zakład Komunikacji Autobusowej został włączony do Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. Po tej zmianie, aż do połowy lat 90. XX wieku, gnieźnieńskie linie były obsługiwane głównie przez autobusy marki Autosan H9-35.
1 lipca 1982 roku, po decyzji Wojewody Poznańskiego, utworzono Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gnieźnie. Po roku 1983 tabor autobusowy przedsiębiorstwa wzrósł do 73 pojazdów marki Autosan H9-35, a zatrudnienie wynosiło blisko 300 pracowników, obsługując 38 linii komunikacyjnych (w tym 19 miejskich i 13 podmiejskich w takich gminach jak Gniezno, Niechanowo, Czerniejewo, Kłecko oraz Łubowo).
1 sierpnia 1997 roku MPK przekształciło się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w której gmina miejska Gniezno posiadała 100% udziałów. W tym okresie spółka dysponowała 60 autobusami, w tym także 5 używanymi pojazdami DAF MB200 oraz 12 mini autobusami marki Kapena City 7,5. Realizowano transport na 24 liniach oraz zatrudniano 207 osób. Modernizacja zajezdni i stacji kontroli pojazdów znacznie poprawiła jakość usług. Zmieniono numery linii komunikacyjnych, zredukowano niektóre z nich, a także obniżono liczbę kursów dziennych.
W latach 1998–2001, po restrukturyzacji, MPK dysponowało 54 autobusami, w tym 34 sztukami modelu Autosan H9-35 oraz innymi. Po 2000 roku rozpoczęto wymianę floty na nowoczesne pojazdy. W pierwszej kolejności zakupiono Mercedes O345 Conecto, a przez lata ich liczba wzrosła do 7 sztuk. Oprócz tego nabyto Neoplany N4011, Jelcze M101I Salus oraz kilka używanych Mercedesów O405N i O405NK, a także Solarisy Urbino 10 II.
W latach 2011–2012 MPK zakupiło 4 nowe Solarisy Urbino 10 III, a także wiele używanych Mercedesów O405NK, by stopniowo wyeliminować modele Autosan H9. W 2016 rok przyniósł znaczne zmiany w przedsiębiorstwie, w tym nowego prezesa, zmiany logo, malowania pojazdów oraz rozkładów jazdy. Wycofano wszystkie pojazdy typu Autosan pozostawiając jeden jako eksponat historyczny oraz dokonano sprzedaży Neoplanów. Nowością były 5 zakupów klasy MIDI marki MAN oraz 9 używanych Mercedesów O530 Citaro. W 2017 podpisano umowę z Solarisem na dostawę 12 nowych Solarisów Urbino 10,5 IV generacji, które dotarły do Gniezna w połowie roku 2018.
Od 2019 roku kontynuowano zakupy Solarisów Urbino 12 III, eliminując jednocześnie Mercedesy O530 Citaro. Do końca 2022 roku we flocie znalazło się już 15 Solarisów Urbino 12 III, w tym 6 zakupionych z Austrii oraz 9 od poznańskiego przewoźnika. W styczniu 2023 roku sprzedano 3 pojazdy marki MAN, kończąc karierę kolejnej marki w gnieźnieńskim MPK. W 2023 roku podpisano umowę na dostawę 10 elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 IV generacji, a w październiku 2024 roku do Gniezna przybyły pierwsze 5 sztuk. Oficjalnie na linie miejskie autobusy elektryczne wyjechały 4 listopada 2024 roku.
Na stałe w kursowaniu pozostały jedynie Solarisy Urbino 10, 10,5, 12 oraz 12 electric oraz Mercedesy Conecto O345. W styczniu 2023 roku wszystkie pojazdy były klimatyzowane, a większość z nich miała niski podłogę, z wyjątkiem pozostałych Mercedesów O345, które były wyższe.
Współczesne MPK Gniezno
Linie
Gnieźnieńskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne dysponuje w chwili obecnej 23 różnymi liniami, które obsługują zarówno teren Gniezna, jak i okoliczne obszary przylegające do miasta.
Numer linii | Rodzaj | Dzielnice/główne ulice |
---|---|---|
N1 | nocny | Lednicka – Budowlanych – Centrum – Ludwiczaka – Pustachowska |
N2 | nocny | Pustachowska – Armii Krajowej – Witkowska – Centrum – Żwirki i Wigury – Lednicka |
2 | miejska, normalna | Wierzbiczany K. – Reymonta – Roosevelta – Centrum – Poznańska |
3 | miejska, normalna | Wierzbiczany K./Wschodnia – Reymonta – Roosevelta – Centrum – Pustachowska |
4 | miejska, szkolna | Kostrzewskiego – Pustachowska – Kawiary |
5 | miejska, szkolna | Lednicka – Centrum – Kolejowa – Kawiary |
7 | miejska, normalna | Poznańska – Centrum – Gdańska/Lednicka |
8 | miejska, normalna | Skierszewo – Orzeszkowej – Kostrzewskiego – Centrum – Budowlanych – Fabryczna |
9 | miejska, normalna | Lednicka (lub Gdańska) – Budowlanych – Centrum – Witkowska (lub Kolejowa) |
10 | miejska, normalna | Lednicka – Centrum – Pyszczynek |
11 | miejska, normalna | Pyszczyn (Krzyszczewo) – Centrum – Pustachowska |
12 | podmiejska, normalna | Wełnica/Lednicka – Biskupińska – Centrum – Piekary (Żerniki)/Obora |
13 | miejska, normalna | Wełnica/Lednicka – Centrum – Ludwiczaka – Jabłoniowa |
15 | miejska, szkolna | Wełnica – Jankówko – Wierzbiczany, Roosevelta, Budowlanych – Paczkowskiego |
16 | miejska, szkolna | Jabłoniowa – Skiereszewo – Czarnieckiego |
17 | miejska, normalna | Lednicka – Budowlanych, Roosevelta – Centrum – os. Grunwaldzkie – Pustachowska |
22 | miejska, weekendowa | WierzbiczanyK. – Roosevelta – Reymonta – Centrum – Poznańska – Swarzędzka – Orzeszkowej – Dalkoska – Ludwiczaka – Jabłoniowa |
31 | miejska, szczytowa | Cielimowo – Wrzesińska – Dworzec Kolejowy |
32 | wakacyjna | Gniezno Dworzec – Niechanowo, Witkowo – Skorzęcin Plaża |
33 | wakacyjna | Gniezno Dworzec – Niechanowo, Witkowo, Powidz, Przybrodzin – Ostrowo |
L | Dodatkowa, pracownicza | Lulkowo ZZO – Dworzec Gniezno – Zajezdnia MPK „Wesoła” |
G | Dodatkowa, pracownicza | ZK Gębarzewo – Gniezno |
A | Dodatkowa, cmentarz, 31.10-01.11 | Lednicka/Reymonta – Cmentarz Krzyża – Cmentarz Witkowska |
Na dodatek, 6 z tych linii ma zasięg podmiejski, co oznacza, że zapewniają one połączenia z miejscowościami znajdującymi się w bliskim otoczeniu Gniezna. W szczególności linia 12, startująca z ostatniego przystanku przy ulicy Kłeckoskiej, uznawana jest za „podmiejską” z powodu konieczności pokonania około 5 km w kierunku Żernik.
Warto zauważyć, że wszystkie linie oprócz 4, 5, 15 oraz 16 odbywają kursy na główny dworzec PKP.
Podstawowe dane
Parametr | Ilość | Informacje |
---|---|---|
Liczba autobusów w ruchu liniowym | 37 [szt] | Aktualna liczba autobusów w flocie liniowej – stan na luty 2023 |
Liczba autobusów w ruchu dziennym | 28 [szt] | Autobusy używane do obsługi komunikacji miejskiej w dni robocze – stan na luty 2023 |
Liczba przewożonych pasażerów | 3 212 000 [osób] | Ilość pasażerów transportowanych przez MPK Gniezno w roku 2022 |
Liczba wozokilometrów / rok | 1 773 064 [wozokilometrów] | Planowana liczba wozokilometrów na rok 2023 |
Liczba linii komunikacyjnych | 19 | Aktualna liczba linii komunikacyjnych – stan na luty 2023 |
Łączna długość linii komunikacyjnych | 200,4 [km] | Stan na luty 2023 |
Liczba przystanków autobusowych | 232 | Stan na luty 2023 |
Załoga MPK Gniezno Sp. z o.o.
Na dzień luty 2023, w MPK Gniezno zatrudnionych jest łącznie 113 pracowników, z czego:
- 22 osoby pełnią funkcje administracyjne, w tym 7 dyspozytorów ruchu,
- 72 kierowców,
- 19 pracowników zajmujących się zapleczem technicznym.
Flota liniowa
Producent | Nazwa modelu | Wysokość podłogi | Klasa pojazdu | Długość pojazdu [m] | Układ drzwi | Liczba [szt] | Numery taborowe | Lata eksploatacji |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mercedes-Benz | O345 Conecto | średniopodłogowy | MAXI | 12 | 2-2-2 | 5 | 020, 021, 022, 023, 036 | 2001 – obecnie |
Solaris | Urbino 12 (III generacja) | niskopodłogowy | MAXI | 12 | 2-2-2 | 15 | 084, 085, 086, 087, 088, 089, 090, 091, 092, 093, 094, 095, 096, 097, 098 | 2019 – obecnie |
Solaris | Urbino 10 (III generacja) | niskopodłogowy | MIDI | 10 | 1-2-2 | 5 | 041 (jedyny pozostały Solaris II gen.), 049, 050, 051, 052 | 2009 – obecnie |
Solaris | Urbino 12 (IV generacji) electric | niskopodłogowy | MAXI | 12 | 2-2-2 | 5 | 101, 102, 103, 104, 105 | 2024 – obecnie |
Solaris | Urbino 10,5 (IV generacja) | niskopodłogowy | MIDI | 10,5 | 2-2-2 | 12 | 072, 073, 074, 075, 076, 077, 078, 079, 080, 081, 082, 083 | 2018 – obecnie |
– | – | – | – | – | – | – | – | – |
Autobusy historyczne
Producent | Nazwa modelu | Wysokość podłogi | Klasa pojazdu | Długość pojazdu [m] | Układ drzwi | Liczba sztuk | Numery taborowe | Lata eksploatacji w MPK Gniezno |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mercedes-Benz | Mercedes O405NK2 | niskowejściowy | MIDI | 10 | 2-2-2 | 1 | 033 | 2007-obecnie (rok produkcji 1996) |
Sanocka Fabryka Autobusów | Autosan H9-35 | wysokopodłogowy | MIDI | 9,3 | 2-0-2 | 1 | 406 (oznaczenie numerem taborowym usunięte po remoncie) | 1994-obecnie (rok produkcji 1994) |
Inne pojazdy
W taborze MPK znajdują się także inne pojazdy, w tym:
- Opel Vivaro – pojazd osobowy/transportowy,
- Volkswagen Caddy – pojazd przeznaczony do nadzoru ruchu,
- Jelcz M101I – dawny holownik, obecnie pełniący rolę pogotowia technicznego.
Warto dodać, że autobusy w gnieźnieńskim MPK różnią się wysokością podłogi, co wpływa na ich dostępność:
- Autobusy niskopodłogowe mają maksymalnie obniżoną podłogę przez całą długość oraz drzwi bez stopni,
- Autobusy średniopodłogowe mają podłogę niezbyt obniżoną i drzwi z jednym stopniem,
- Autobusy niskowejściowe dysponują obniżoną podłogą tylko w przedniej i środkowej części,
- Autobusy wysokopodłogowe nie mają obniżonej podłogi i wyposażone są w drzwi z 2 lub 3 stopniami.
Malowanie pojazdów i cechy identyfikacyjne
W historii MPK zmieniały się schematy kolorów pojazdów:
- Do roku 1995 autobusy malowane były w biało-czerwone pasy, przy czym niektóre egzemplarze miały odcienie pomarańczowe i kremowe. Wyjątkowe egzemplarze, jak Autosan H9-35 z lat 80., były w kolorze niebieskim,
- W latach 1996-2010 nowo zakupione pojazdy były ciemnozielone,
- Od 2011 roku obowiązuje kolor kanarkowo-żółty z nowymi systemami znakowania.
Kierowcy MPK noszą niebiesko-granatowe mundury, które były zmieniane na przestrzeni lat, a obecnie dominują jasne, granatowe akcenty.
Pozostałe cechy identyfikacyjne taboru
Identyfikacja autobusów w MPK również ewoluowała:
- Do 1995 roku autobusy miały malowane numery taborowe oraz herb „MPK Gniezno”,
- W latach 1996-2015 pojazdy jedynie posiadały naklejki,
- Od roku 2016 wprowadzono nowy standard z nowym logo „MPK Gniezno” oraz oznaczeniami na przednich drzwiach.
Numery taborowe
Klasyfikacja numerów taborowych dla pojazdów w MPK przedstawia się następująco:
- Numery do 409 przynależą do pojazdów zakupionych przed 1995 rokiem (obecnie jedynie 1 Autosan H9-35),
- Numery od 001 przypadają pojazdom nowszym, zakupionym po 1995 roku.
Nowo zakupione pojazdy są po prostu numerowane od kolejnego wolnego numeru taborowego.
Taryfa opłat
Stan na 31.03.2023 przedstawia się następująco:
Typ | Bilet pełnopłatny | Bilet ze zniżką |
---|---|---|
jednorazowy (strefa A-miasto) | 3,60 | 1,80 |
60-minutowy (strefy A i A+B) | 4,80 | 2,40 |
24-godzinny (strefy A i A+B) | 12,00 | 6,00 |
jednorazowy (strefy A+B, linia 12) | 3,00 | 1,50 |
jednorazowy rodzinny | 9,00 | – |
opłata za przewóz rzeczy lub zwierząt | 3,60 | – |
miesięczny imienny na jedną linię | 82,00 | 41,00 |
miesięczny imienny na dwie linie | 100,00 | 50,00 |
miesięczny imienny sieciowy | 110,00 | 55,00 |
miesięczny na okaziciela | 162,00 | – |
miesięczny wakacyjny | 41,00 | – |
10-dniowy imienny sieciowy | 46,00 | 23,00 |
60-dniowy imienny sieciowy | 200,00 | 100,00 |
kwartalny imienny sieciowy | 300,00 | 150,00 |
miesięczny zintegrowany sieciowy* | 46,00 | 23,00 |
Osoby, które ukończyły 70 rok życia mają prawo do bezpłatnych przejazdów, o ile posiadają dowód tożsamości, a bilet 60-minutowy uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów w ciągu godziny.
Tabor wycofany z eksploatacji
W historycznym zestawieniu taboru wycofanego z eksploatacji znajdują się:
- Star N52 – 5 sztuk,
- San H25B – ? sztuk,
- Autosan H9-35 – około 200 sztuk eksploatowanych w latach 1975-1995,
- i wiele innych modeli, które były używane w przeszłości.
Zajezdnie
MPK Gniezno dysponuje zajezdnią z odpowiednim zapleczem technicznym usytuowaną przy ul. Wesołej 7. W przeszłości istniały także inne miejsca postojowe, w tym pomiędzy ulicami Grunwaldzką i Pułkową oraz na terenie dawnych jednostek wojskowych.
Oferta MPK Gniezno
MPK oferuje atrakcyjne usługi w zakresie:
- przewozu osób po terenie Gniezna,
- wynajmu pojazdów do transportu osób,
- okręgowej stacji kontroli pojazdów,
- kompleksowego diagnostyki i napraw,
- szybkiej obsługi pojazdów,
- wynajmu powierzchni reklamowej,
- sklepu motoryzacyjnego oraz stacji paliw.
Przypisy
- MPK Gniezno [online], mpk.gniezno.pl [dostęp 25.11.2017 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Gnieźnie | Scanclimber | Polmo GnieznoOceń: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gnieźnie