Instytut Kultury Europejskiej w Gnieźnie


Instytut Kultury Europejskiej, znany wcześniej jako Kolegium Europejskie im. Jana Pawła II, a także Collegium Europaeum Gnesnense – to instytucja, która stanowi jedną z czterech fili Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jego siedziba znajduje się w urokliwym mieście Gnieźnie, które jest znane z bogatego dziedzictwa kulturowego.

Instytut ten został założony w 2000 roku i od tego czasu dynamicznie rozwija swoje działalności, przyczyniając się w ten sposób do wzbogacenia oferty edukacyjnej regionu. Oprócz relacji z innymi instytucjami edukacyjnymi, jego działania koncentrują się na promowaniu kultury europejskiej oraz kształceniu młodzieży w duchu nowoczesnym i zrównoważonym.

Historia

Instytut Kultury Europejskiej w Gnieźnie jest instytucją, która powstała z inicjatywy Collegium Europaeum Gnesnense, oficjalnie założoną 12 marca 2000 roku na podstawie dekretu wydanego przez ówczesnego Prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego. Pomysłodawcą utworzenia takiej placówki był prof. Stefan Jurga, rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Budowa kompleksu budynków H instytutu zainaugurowana została w 2000 roku, a pierwszym miejscem działania była tymczasowa siedziba zlokalizowana w jednym z budynków Prymasowskiego Wyższego Seminarium Duchownego. Z kolei 2 czerwca 2003 roku z radością oddano do użytku kompleks trzech budynków, który obejmował część dydaktyczną, akademik z stołówką oraz salę sportową.

W pewnym momencie, 30 maja 2005 roku, Senat Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu postanowił nadać Kolegium Europejskiego w Gnieźnie imię Jana Pawła II, co stanowiło ważny symbol dla tej instytucji. Dnia 29 czerwca 2009 roku podjęto kolejny krok w rozwoju – senat uniwersytetu zadecydował o przekształceniu Kolegium w Instytut Kultury Europejskiej, który zaczął działalność 1 września 2009.

Warto podkreślić, że w latach 2004–2015 instytut współpracował z I Liceum Ogólnokształcącym w Gnieźnie, w ramach innowacyjnego projektu edukacyjnego, gdzie klasą akademicką zrealizowano unikalny profil nauczania. Uczniowie, mając możliwość uczestniczenia w wykładach oraz konferencjach organizowanych przez instytut, wzbogacili swoje wykształcenie o zajęcia z zakresu komunikacji europejskiej prowadzone przez specjalistów związanych z instytutem.

Instytut aktywnie angażuje się w przygotowanie różnych wydarzeń, w tym zjazdów gnieźnieńskich, co potwierdza jego decydującą rolę w życiu kulturalnym oraz edukacyjnym regionu.

Struktura Instytutu

Władze Instytutu

W kadencji 2020–2024, Instytut Kultury Europejskiej w Gnieźnie posiada następujące władze:

StanowiskoImię oraz nazwisko
Dyrektordr hab. Mateusz Jaeger
Zastępca Dyrektora ds. studenckich i dydaktykidr Michał Duch

Dyrektorzy

  • dr hab. Aleksander Mikołajczak (2000–2008),
  • prof. dr hab. Leszek Mrozewicz (2009–2020),
  • dr hab. Mateusz Jaeger (od 2020).

Pracownicy

Instytut zatrudnia łącznie czternastu pracowników samodzielnych, wśród których znajdują się sześciu profesorów oraz osiem profesorów uczelni. Dodatkowo, w jego strukturze figuruje dziewięcioro adiunktów z tytułem doktora. W skład kadry Instytutu wchodzą badacze mający doświadczenie w takich dziedzinach jak: historia, kulturoznawstwo, językoznawstwo, filologia, a także politologia.

Zakłady

W niniejszym Instytucie działają różne zakłady, które skupiają się na istotnych aspektach badań kulturowych oraz ich kierunkach.

Nazwa ZakładuOsoba Kierująca
Zakład Badań Diachronicznychdr hab. Leszek Wetesko
Zakład Badań nad Tożsamością Kulturowąprof. dr hab. Eliza Grzelak
Zakład Studiów Kulturowychprof. dr hab. Beata Frydryczak

Program dydaktyczny

Instytut Kultury Europejskiej oferuje wszechstronny program kształcenia, który obejmuje zarówno studia licencjackie, jak i magisterskie. Obecnie studentom proponowane są następujące kierunki:

  • komunikacja europejska,
  • projektowanie kultury,
  • zarządzanie w administracji lokalnej.

Budynki uczelnianie

Kompleks budynków Instytutu Kultury Europejskiej w Gnieźnie miał swoją inaugurację 2 czerwca 2003 roku. Na jego terenie znajduje się budynek dydaktyczny, który został zaprojektowany na trzech poziomach. W skład jego funkcji wchodzą różnorodne sale wykładowe, które są bogato wyposażone w nowoczesny sprzęt audiowizualny. Oprócz tego w budynku znajduje się pracownia komputerowa, dedykowane pomieszczenia dla władz instytutu oraz administracji, jak również biura dla pracowników naukowych.

W budynku mieści się również biblioteka, która dysponuje magazynem mogącym pomieścić aż pięćdziesiąt tysięcy woluminów oraz czytelnią. W strefie czytelniczej zainstalowano pokój studencki, w którym dostępne są komputery stacjonarne, drukarka oraz skaner, co znacznie ułatwia codzienną pracę studentów. Co ważne, budynek główny jest w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczeniami w poruszaniu się: schody wyposażone są w poręcze po obu stronach, a windy łączą wszystkie piętra obiektu, oferując komunikaty głosowe i przyciski z alfabetem Braille’a. Dodatkowo przy salach wykładowych umieszczone są tabliczki z numerem sali zapisanym w alfabecie Braille’a.

Drugą częścią kompleksu jest dom studencki, który obejmuje pralnię oraz stołówkę. W akademiku dostępne są zarówno pokoje jedno-, jak i dwuosobowe, a każdy z nich ma własną łazienkę oraz dostęp do wspólnej kuchni. Część z tych pokoi jest przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co sprzyja integracji i komfortowi ich mieszkańców.

W trzecim budynku uczelnianym znajduje się sala sportowa oraz siłownia, które umożliwiają studentom aktywny sposób spędzania czasu. Na terenie kampusu znajduje się również kameralny amfiteatr, który staje się miejscem różnorodnych wydarzeń kulturalnych i artystycznych.

Publikacje

Instytut Kultury Europejskiej nieprzerwanie angażuje się w publikacje różnorodnych materiałów naukowych, które są odzwierciedleniem jego misji i badań. Wśród tych publikacji znajdują się:

  • Studia Europaea Gnesnensia – to czasopismo o charakterze interdyscyplinarnym, które ukazuje się dwa razy w roku. Gwarantuje ono natychmiastowy i otwarty dostęp do wszystkich publikowanych treści, a jego jakość została oceniona na 20 punktów przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
  • Acta Humanistica Gnesnensia – seria wydawnicza, w której są publikowane prace naukowe kadry Instytutu, a także tłumaczenia i materiały pokonferencyjne, co sprzyja szerzeniu wiedzy i wymianie myśli naukowej.
  • Opuscula Gnesnensia – to seria, w ramach której publikowane są wykłady wygłaszane przez zaproszonych gości oraz pracowników Instytutu, co przyczynia się do wzbogacenia oferty edukacyjnej.

Dodatkowo, w Instytucie wydawane jest spIKEr – czasopismo studenckie, które tworzone jest przez studentów oraz adiunktów, co stanowi ważny element integracji społeczności akademickiej i wspiera rozwój młodych naukowców.

Współpraca międzyuczelniana

Instytut Kultury Europejskiej w Gnieźnie aktywnie angażuje się w współpracę z wieloma renomowanymi uniwersytetami w Europie. W ramach tej współpracy, placówka nawiązała szczególne relacje z uczelniami, które przyczyniają się do wzbogacenia oferty edukacyjnej oraz promują międzynarodowy dialog akademicki.

Współprace instytutu obejmują między innymi:

  • E.A.C.-Centre d’Etudes Superieures en Economie, Art et Communication z Paryża (Francja),
  • Universidad de Zaragoza z Saragossy (Hiszpania),
  • Latvijas Universitate z Rygi (Łotwa),
  • Ernst-Moritz-Arndt-University Greifswald z Greiswald (Niemcy),
  • Johann Wolfgang Goethe Universität Frankfurt am Main z Frankfurt nad Menem (Niemcy),
  • University of Fribourg z Fryburga (Szwajcaria),
  • Universita degli Studi di Roma „La Sapienza” z Rzymu (Włochy),
  • Universita degli studi di Milano z Mediolanu (Włochy),
  • Universita del Salento z Salento (Włochy),
  • Catholic University in Ruzomberok z Różomberku (Słowacja),
  • Martin Luther Universität Halle-Wittenberg z Wittenbergi (Niemcy),
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. P. Tyczny w Humaniu na Ukrainie.

Ta bogata sieć współpracy umożliwia wymianę wiedzy oraz doświadczeń, co znacząco podnosi jakość kształcenia oraz badania prowadzone w instytucie. Dzięki takim inicjatywom studenci i wykładowcy mają szansę uczestniczyć w międzynarodowych projektach, które przyczyniają się do ich rozwoju zawodowego i osobistego.

Przypisy

  1. O czasopiśmie | Studia Europaea Gnesnensia [online], amu.edu.pl [dostęp 23.04.2024 r.]
  2. Acta Humanistica Gnesnensia - Instytut Kultury Europejskiej UAM w Gnieźnie [online], amu.edu.pl [dostęp 23.04.2024 r.]
  3. Opuscula Gnesnensia - Instytut Kultury Europejskiej UAM w Gnieźnie [online], amu.edu.pl [dostęp 23.04.2024 r.]
  4. prof. dr hab. Beata Frydryczak. [dostęp 26.06.2023 r.]
  5. Kandydaci – Instytut Kultury Europejskiej UAM w Gnieźnie [online] [dostęp 12.06.2022 r.]
  6. École EAC - Culture / Luxe / Marché de l'art [online], École EAC - Culture / Luxe / Marché de l'art [dostęp 12.06.2022 r.]
  7. IKE UAM – Dyrekcja. [dostęp 01.10.2020 r.]
  8. IKE UAM – Pracownicy. [dostęp 13.01.2020 r.]
  9. dr hab. prof. UAM Leszek Wetesko. [dostęp 13.01.2020 r.]
  10. prof. dr hab. Eliza Grzelak. [dostęp 13.01.2020 r.]
  11. Historia IKE. Instytut Kultury Europejskiej. [dostęp 08.03.2017 r.]
  12. Eliza Grzelak: Klasy akademickie. [dostęp 08.03.2017 r.]
  13. Klasy akademickie i Instytut Historii UAM. [dostęp 08.03.2017 r.]
  14. Przebieg X Zjazdu Gnieźnieńskiego. [dostęp 14.03.2017 r.]
  15. Towarzystwo Miłośników Gniezna: Encyklopedia Gniezna i Ziemi Gnieźnieńskiej. Gniezno: 2011 r., s. 110–111. ISBN 978-83-932928-0-6.

Oceń: Instytut Kultury Europejskiej w Gnieźnie

Średnia ocena:4.68 Liczba ocen:25