Edward Bury


Edward Bury, który przyszedł na świat 18 września 1919 roku w Gnieźnie, był znanym polskim muzykiem, którego talent objawiał się w wielu dziedzinach sztuki. Zmarł 13 lutego 1995 roku w Krakowie.

Pełnił różnorodne role w świecie muzyki, będąc nie tylko kompozytorem, ale również dyrygentem, pianistą oraz pedagogiem.

Życiorys

Edward Bury, wybitny muzyk i pedagog, swoje kształcenie rozpoczął w latach 1937−1944, kiedy to studiował w Konserwatorium w Warszawie. W trakcie edukacji uczył się gry na fortepianie pod okiem znakomitego profesora, Zbigniewa Drzewieckiego, natomiast kompozycję studiował u Kazimierza Sikorskiego. Dyrygenturę natomiast zgłębiał pod skrzydłami Waleriana Bierdiajewa.

Wobec wybuchu II wojny światowej, Bury zaangażował się w organizację tajnych koncertów w stolicy, gdzie nie tylko pełnił rolę dyrygenta, ale również aktywnie występował jako pianista. Po zakończeniu wojny znalazł nowe miejsce do życia w Krakowie. W latach 1945−1954 rozpoczął pracę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej, gdzie zyskał tytuł profesora w 1952 roku.

W okresie od 1949 do 1951 roku był związany z Bydgoszczą, pełniąc funkcję dyrygenta Pomorskiej Orkiestry Symfonicznej. Po zakończeniu tego etapu kariery, zaczął gościnnie występować jako dyrygent w licznych filharmoniach w Polsce. W 1975 roku za swoje zasługi został uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, co stanowi potwierdzenie jego znaczącego wkładu w polską kulturę muzyczną.

Prace teoretyczne

Edward Bury jest autorem licznych prac teoretycznych, które stanowią istotny wkład w dziedzinę muzyki i dyrygentury. Wśród jego najważniejszych publikacji można wymienić:

  • Podstawy techniki dyrygowania, Kraków: PWM, 1963-1965, s. 207, ISBN 978-83-224-0892-6,
  • Technika czytania partytur, Kraków: PWM, 1985, s. 251, ISBN 83-224-0287-2.

Kompozycje

Kompozycje Edwarda Burego odzwierciedlają jego bogaty dorobek artystyczny oraz umiejętność łączenia różnorodnych form muzycznych.

Wśród jego dzieł można znaleźć utwory z wielu różnych okresów i stylów, w tym:

  • intermezzo na fortepian (1940),
  • nokturn na fortepian (1940),
  • polonez na fortepian (1940),
  • veni creator na chór mieszany (1942),
  • stabat mater na chór mieszany (1943),
  • wariacje i fuga na fortepian (1945),
  • mała suita na orkiestrę symfoniczną (1950),
  • tryptyk na orkiestrę symfoniczną (1952),
  • uwertura koncertowa na orkiestrę symfoniczną (1954),
  • suita giocosa na orkiestrę symfoniczną (1956),
  • suita fantastyczna „Maski” na orkiestrę symfoniczną (1957),
  • suita symfoniczna na chór mieszany i orkiestrę (1959),
  • symfonia nr 1 „Wolności” (1960),
  • sancte vincenti (invocatio) na chór męski (1960),
  • evangelli factus sum minister (responsorium) na chór męski (1960),
  • oculus dei respexit (responsorium) na chór męski (1960),
  • messis guidem multa na chór męski (1960),
  • sześć pieśni na chór mieszany (1960),
  • symfonia nr 2 „Koncertująca” na flet, obój, klarnet, fagot, trąbkę, marimbafon i orkiestrę symfoniczną (1962),
  • cztery pieśni na chór męski (1963),
  • obrazy tysiąclecia na chór mieszany (1963),
  • symfonia nr 3 „Mówi prezydent John F. Kennedy” na głos recytujący, chór mieszany (ad libitum) i orkiestrę symfoniczną (1964),
  • hymn tysiąclecia na chór mieszany i orkiestrę (1965),
  • symfonia nr 4 da timpani a tutti na bas solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1966),
  • tryptyk żartobliwy na chór mieszany (1966),
  • introitus – gaudeamus omnes in domino na chór mieszany (1966),
  • modlitwa o pokój [wersja I] na chór mieszany i organy (1968),
  • modlitwa o pokój [wersja II] na chór mieszany i orkiestrę (1969),
  • ofiara i chwała tryptyk o błogosławionym Maksymilianie Kolbe na baryton solo, chór mieszany i organy (1969),
  • symfonia nr 5 „Bohaterska” (1970),
  • msza ekumeniczna na chór mieszany, zespół kameralny i organy (1970),
  • symfonia nr 6 pacem in terris na głos recytujący i orkiestrę (1973),
  • treny warszawskie na baryton solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1974),
  • cztery preludia na chór mieszany * (1974),
  • oratorium o św. Franciszku z Asyżu na tenor solo, głos recytujący, chór mieszany, chór męski, chór chłopięcy i organy (1975),
  • krakowskie wesele na chór mieszany (1976),
  • symfonia nr 7 (1977),
  • pieśń marynarzy op. 114 na chór męski a cappella (1977),
  • ta chwila całego życia [wersja I] na chór mieszany (1978),
  • ta chwila całego życia [wersja II] na sopran, tenor, kwartet żeński i orkiestrę (1978),
  • międzynarodowy hymn pokoju na chór mieszany i fortepian (bas-baryton i chór chłopięcy ad libitum) (1980),
  • symfonia nr 8 (1980).

Utwory te ukazują nie tylko talent kompozytora, lecz również jego zaangażowanie w różnorodne formy muzyczne, co czyni jego dorobek niezwykle interesującym i wartościowym w polskiej muzyce współczesnej.


Oceń: Edward Bury

Średnia ocena:4.96 Liczba ocen:25