Edward Bury, który przyszedł na świat 18 września 1919 roku w Gnieźnie, był znanym polskim muzykiem, którego talent objawiał się w wielu dziedzinach sztuki. Zmarł 13 lutego 1995 roku w Krakowie.
Pełnił różnorodne role w świecie muzyki, będąc nie tylko kompozytorem, ale również dyrygentem, pianistą oraz pedagogiem.
Życiorys
Edward Bury, wybitny muzyk i pedagog, swoje kształcenie rozpoczął w latach 1937−1944, kiedy to studiował w Konserwatorium w Warszawie. W trakcie edukacji uczył się gry na fortepianie pod okiem znakomitego profesora, Zbigniewa Drzewieckiego, natomiast kompozycję studiował u Kazimierza Sikorskiego. Dyrygenturę natomiast zgłębiał pod skrzydłami Waleriana Bierdiajewa.
Wobec wybuchu II wojny światowej, Bury zaangażował się w organizację tajnych koncertów w stolicy, gdzie nie tylko pełnił rolę dyrygenta, ale również aktywnie występował jako pianista. Po zakończeniu wojny znalazł nowe miejsce do życia w Krakowie. W latach 1945−1954 rozpoczął pracę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej, gdzie zyskał tytuł profesora w 1952 roku.
W okresie od 1949 do 1951 roku był związany z Bydgoszczą, pełniąc funkcję dyrygenta Pomorskiej Orkiestry Symfonicznej. Po zakończeniu tego etapu kariery, zaczął gościnnie występować jako dyrygent w licznych filharmoniach w Polsce. W 1975 roku za swoje zasługi został uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, co stanowi potwierdzenie jego znaczącego wkładu w polską kulturę muzyczną.
Prace teoretyczne
Edward Bury jest autorem licznych prac teoretycznych, które stanowią istotny wkład w dziedzinę muzyki i dyrygentury. Wśród jego najważniejszych publikacji można wymienić:
- Podstawy techniki dyrygowania, Kraków: PWM, 1963-1965, s. 207, ISBN 978-83-224-0892-6,
- Technika czytania partytur, Kraków: PWM, 1985, s. 251, ISBN 83-224-0287-2.
Kompozycje
Kompozycje Edwarda Burego odzwierciedlają jego bogaty dorobek artystyczny oraz umiejętność łączenia różnorodnych form muzycznych.
Wśród jego dzieł można znaleźć utwory z wielu różnych okresów i stylów, w tym:
- intermezzo na fortepian (1940),
- nokturn na fortepian (1940),
- polonez na fortepian (1940),
- veni creator na chór mieszany (1942),
- stabat mater na chór mieszany (1943),
- wariacje i fuga na fortepian (1945),
- mała suita na orkiestrę symfoniczną (1950),
- tryptyk na orkiestrę symfoniczną (1952),
- uwertura koncertowa na orkiestrę symfoniczną (1954),
- suita giocosa na orkiestrę symfoniczną (1956),
- suita fantastyczna „Maski” na orkiestrę symfoniczną (1957),
- suita symfoniczna na chór mieszany i orkiestrę (1959),
- symfonia nr 1 „Wolności” (1960),
- sancte vincenti (invocatio) na chór męski (1960),
- evangelli factus sum minister (responsorium) na chór męski (1960),
- oculus dei respexit (responsorium) na chór męski (1960),
- messis guidem multa na chór męski (1960),
- sześć pieśni na chór mieszany (1960),
- symfonia nr 2 „Koncertująca” na flet, obój, klarnet, fagot, trąbkę, marimbafon i orkiestrę symfoniczną (1962),
- cztery pieśni na chór męski (1963),
- obrazy tysiąclecia na chór mieszany (1963),
- symfonia nr 3 „Mówi prezydent John F. Kennedy” na głos recytujący, chór mieszany (ad libitum) i orkiestrę symfoniczną (1964),
- hymn tysiąclecia na chór mieszany i orkiestrę (1965),
- symfonia nr 4 da timpani a tutti na bas solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1966),
- tryptyk żartobliwy na chór mieszany (1966),
- introitus – gaudeamus omnes in domino na chór mieszany (1966),
- modlitwa o pokój [wersja I] na chór mieszany i organy (1968),
- modlitwa o pokój [wersja II] na chór mieszany i orkiestrę (1969),
- ofiara i chwała tryptyk o błogosławionym Maksymilianie Kolbe na baryton solo, chór mieszany i organy (1969),
- symfonia nr 5 „Bohaterska” (1970),
- msza ekumeniczna na chór mieszany, zespół kameralny i organy (1970),
- symfonia nr 6 pacem in terris na głos recytujący i orkiestrę (1973),
- treny warszawskie na baryton solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1974),
- cztery preludia na chór mieszany * (1974),
- oratorium o św. Franciszku z Asyżu na tenor solo, głos recytujący, chór mieszany, chór męski, chór chłopięcy i organy (1975),
- krakowskie wesele na chór mieszany (1976),
- symfonia nr 7 (1977),
- pieśń marynarzy op. 114 na chór męski a cappella (1977),
- ta chwila całego życia [wersja I] na chór mieszany (1978),
- ta chwila całego życia [wersja II] na sopran, tenor, kwartet żeński i orkiestrę (1978),
- międzynarodowy hymn pokoju na chór mieszany i fortepian (bas-baryton i chór chłopięcy ad libitum) (1980),
- symfonia nr 8 (1980).
Utwory te ukazują nie tylko talent kompozytora, lecz również jego zaangażowanie w różnorodne formy muzyczne, co czyni jego dorobek niezwykle interesującym i wartościowym w polskiej muzyce współczesnej.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Paweł Radziński | Konrad Hoffman | Stanisław Pawlak (skrzypek) | Erich Fließ | Mariusz Stachowiak | Tomasz Sacha | Kroolik Underwood | Henryk Musiałowicz | Eugeniusz Kus | Brunon Bukowski | Wojciech Szyda | Sebastian Nowak (ur. 1974) | Antoni Habel | Jan Hyjek | Jacek Weiss | Piotr Dziemski | Mirosław Skrzypkowski | Bogusz Rutkiewicz | Wioletta Sowa | Irmina KosmalaOceń: Edward Bury